Η Vegan Διατροφή κατάλληλη για όλα τα στάδια ζωής του ανθρώπου λένε οι ειδικοί επιστημονικοί φορείς.

Updated: Nov 20, 2020

Είναι πολύ σημαντικό οι ειδικοί γιατροί που μας συμβουλεύουν να γνωρίζουν για την vegan διατροφη έτσι ώστε να μπορούν να μας καθοδηγούν καλύτερα.Δυστυχώς πολλοί γιατροί είναι ανενημερωτοι και τρομάζουν τον κόσμο που είναι βιγκαν η ενδιαφέρεται να γίνει.

Χαρακτηριστικη έρευνα έδειξε ότι βρέθηκαν ανενημέρωτοι οι επαγγελματίες υγείας της Ιταλίας για την βίγκαν διατροφή. Το 80% των επαγγελματιών δεν είχε παρακολουθήσει κάποιο σεμινάριο διατροφής τα τελευταία 5 έτη ενώ μόλις το 34,1% ήξερε τι σημαίνει ο όρος βίγκαν διατροφή και ένα 20% έδωσε σωστή απάντηση για τις διατροφικές πηγές βασικών θρεπτικών συστατικών.Κάθε γιατρός ή άλλος επαγγελματίας υγείας που ισχυρίζεται ότι η φυτοφαγική διατροφή δεν είναι υγιεινή ή κατάλληλη για παιδιά/εγκύους/αθλητές, είναι ανεπαρκώς ενημερωμένος.


Κωστής Τσαρπαλής Καρδιολόγος | BA MB BChir MA MSc MSc PhD


Η χορτοφαγική (vegan) διατροφή είναι μία διατροφική επιλογή κατάλληλη για όλους τους πληθυσμούς και για όλα τα στάδια της ζωής (ακόμη και τις απαιτητικές περιόδους της εγκυμοσύνης αλλά και των πρώτων χρόνων ζωής). Αυτό λένε όλοι, ανεξαιρέτως, οι διεθνείς επιστημονικοί φορείς που ασχολούνται με την διατροφή και την υγεία. Δεν υπάρχει κανένας φορέας (μα κανένας), που να λέει το αντίθετο. Μάλιστα, αν γίνει με κατάλληλη ενημέρωση, τότε αποτελεί μία επιλογή με πολλαπλά δυνητικά οφέλη για τα περισσότερα χρόνια προβλήματα υγείας, τόσο στο στάδιο της πρόληψης όσο και της θεραπείας.Τα παραπάνω στηρίζονται στο best available evidence που υπάρχει,μέχρι νεωτέρας.Τα παραπάνω είναι facts.


Αν κάποιος επαγγελματίας υγείας επιθυμεί να εκφράσει άποψη για την vegan διατροφή, καλό είναι πριν το κάνει να μελετήσει τα επίσημα αυτά έγγραφα (τουλάχιστον αυτά), τα οποία είναι διαθέσιμα δωρεάν. Αν δεν το έχει κάνει, και επιλέγει να μιλάει για την vegan διατροφή με το authority που του δίνει ο επαγγελματικός του τίτλος, ως μία a priori επικίνδυνη επιλογή, τότε υποπίπτει σε αυτό που έχω στο παρελθόν ονομάσει ως medical bullying.Και αυτό γιατί με αυτόν τον τρόπο εκφοβίζει χωρίς πραγματικά στοιχεία τον όποιον ενδιαφερόμενο από το να εντάξει (αν αυτό επιθυμεί) την vegan διατροφή στις εναλλακτικές επιλογές του, αλλά και γιατί στοχοποιεί τους ήδη vegans ως άτομα ακραία που θέτουν σε κίνδυνο τον εαυτό τους και την οικογένειά τους για ένα «καπρίτσιο».


Προφανώς, μία τέτοια πρακτική είναι τόσο αντιεπιστημονική όσο και αντιδεοντολογική. Και επιπλέον, δυσχεραίνει και την δουλειά εκείνων των λίγων (αλλά διαρκώς αυξανόμενων σε αριθμό) σοβαρών επαγγελματιών υγείας, που έχουν επιλέξει με βάση τα επιστημονικά δεδομένα να προωθούν και να υποστηρίζουν την επιλογή της υγιεινής φυτοφαγίας ως μία από τις καλύτερες διατροφικές επιλογές σε σχέση με την υγεία τόσο σε ατομικό όσο και σε πληθυσμιακό επίπεδο, και η οποία επιπλέον συνδυάζει (μάλλον μοναδικά) μία σειρά από σημαντικές θετικές εξωτερικότητες, όπως την μείωση του κόστους των συστημάτων υγείας, την πιο αποτελεσματική σίτιση ενός τεράστιου και διαρκώς αυξανόμενου ανθρώπινου πληθυσμού, το σημαντικά μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα, και φυσικά τον έμπρακτο (και χωρίς αντιφάσεις) σεβασμό στο δικαίωμα όλων των ζώων («παραγωγικών» και μη) για (ελεύθερη) ζωή. Υπό αυτήν την οπτική, τέτοιες πρακτικές θέτουν εμπόδια στην διάχυση των επιστημονικών δεδομένων, γεγονός που μειώνει τον βαθμό ελευθερίας επιλογής των απλών ανθρώπων/ασθενών, και που, είμαι βέβαιος, κανένας επαγγελματίας υγείας δεν επιθυμεί συνειδητά.


Δεν είναι υποχρεωτικό όλοι οι επαγγελματίες υγείας να έχουν έγκυρη άποψη για το θέμα της vegan διατροφής. Σε αυτήν την περίπτωση είναι απολύτως θεμιτό να λένε το τόσο απλό «Δεν ξέρω», ή «Δεν έχω μελετήσει το θέμα εις βάθος». Σε περίπτωση όμως που επιλέγουν να εκφράσουν άποψη, τότε είναι υποχρεωτικό το να έχουν κάνει τον κόπο να μελετήσουν το θέμα. Αλλιώτικα, κινδυνεύουν να εκτεθούν επιστημονικά και δεοντολογικά, αλλά και να εκθέσουν τον ρόλο που έχουν.

Επίσημοι Οργανισμοί και Vegan διατροφή.

Ακολουθούν παρακάτω μερικοί σύνδεσμοι από κρατικούς φορείς,επαγγελματικές ενώσεις, και οργανισμούς περίθαλψης. Κάποιοι αναφέρουν ξεκάθαρα ότι μια ισορροπημένη φυτοφαγική διατροφή είναι κατάλληλη για όλους και έχει οφέλη για την υγεία,η κατανάλωση ζωικών τροφίμων πουθενά δεν "επιβάλλεται" ή προτείνεται για βέλτιστη υγεία, τρώγοντας τις ίδιες θερμίδες, λαμβάνει κανείς περισσότερα καλά θρεπτικά συστατικά αν τρώει μόνο φυτικά τρόφιμα.


Ενδεικτικά αναφέρουμε: American Dietetic Association and Dietitians of Canada: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12778049/?fbclid=IwAR18Of_aFZNRn8fIxXVBdXQRBdd3PgvTs6u4q05U1SB4c9oKRaLnripZOTg British Dietetic Association: https://www.bda.uk.com/news/view?id=179&fbclid=IwAR0Gqs5bmCyhKBThxAv4bDHLzN4PF7F5qcKeqCGHUvrrOTy45v6c1Bbm0L8 Αμερικανική Ένωση Διατροφολογίας American Dietetic Association: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864 Harvard T.H. Chan School of Public Health: https://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/substituting-healthy-plant-proteins-for-red-meat-lowers-risk-for-heart-disease/?fbclid=IwAR0DTiYkjblObD0rb43sG28EwtYRG3NrUngHAAfy1i_nHoB9NInIW-pjl7w https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCULATIONAHA.118.035225 THE ACADEMY OF NUTRITION AND DIETETICS: https://medium.com/@ARespectfulLife/the-academy-of-nutrition-and-dietetics-position-on-vegan-and-vegetarian-diets-a065ec019ab0?fbclid=IwAR0MHumhgoJTlmQDtq_vMVz0J6HLZAh1XuOhM0LxAeVEk6QqeMwPH4g3QnA Ακαδημία Διαιτητικής Καναδά: https://www.vrg.org/nutrition/2003_ADA_position_paper.pdf Βρετανικό Εθνικό Σύστημα Υγείας: https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/the-vegan-diet/ Βρετανικό Εθνικό Σύστημα Υγείας στη χορτοφαγική δαιτροφή για μωρά και βρέφη https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/vegetarian-vegan-children/ Βρετανικό Εθνικό Σύστημα Υγείας στη χορτοφαγική δαιτροφή για βίγκαν υποψήφιες μαμάδες https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/vegetarian-and-vegan-mums-to-be/ Καρδιολογική Εταιρία: https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/nutrition-basics/vegetarian-vegan-and-meals-without-meat Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών: https://www.theguardian.com/environment/2010/jun/02/un-report-meat-free-diet UNESCO: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000089763 Ακαδημίας Παιδιατρικής: https://pedsinreview.aappublications.org/content/25/5/174?fbclid=IwAR0MG-vRiEU-Q9tuFLiMVrizm130g8RNi7QAhYnN_4beZN7zEfury9gMPpg Οδηγίες για Παιδιάτρους πάνω στη χορτοφαγική διατροφή για παιδιά https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2528709/?fbclid=IwAR2tGniGhkEby4S43PRq0QZh1-vB3g9FzwdewaLr2OKXpmWPTojQnmnI-6s Επιτροπής Γιατρών για την Υπεύθυνη Ιατρική για την διατροφή των παιδιών: https://www.pcrm.org/good-nutrition/nutrition-for-kids?fbclid=IwAR2n37SQ5N2qtztC66ByxOX5UnqC_lQ8NgwxthJU-arFE6O9-ut81v6C9fQ Επιτροπή Γιατρών για την Υπεύθυνη διατροφή για βίγκαν μητέρες https://www.pcrm.org/good-nutrition/plant-based-diets/pregnancy?fbclid=IwAR2tGniGhkEby4S43PRq0QZh1-vB3g9FzwdewaLr2OKXpmWPTojQnmnI-6s Ακαδημία Παιδιατρικής των ΗΠΑ: https://pedsinreview.aappublications.org/content/25/5/174?sso=1&sso_redirect_count=4&nfstatus=401&nftoken=00000000-0000-0000-0000-000000000000&nfstatusdescription=ERROR%3A+No+local+token&fbclid=IwAR0AiDSD8317AikeAvuOMWNKvogeEHi_dbgNBB6axgun3ur7JN20Ou23LTU Καναδική Παιδιατρική Ένωση: https://www.cps.ca/en/documents/position/vegetarian-diets REUTERS: https://www.reuters.com/article/us-health-nutrition-vegetarian-vegan-idUSKBN13Q5R4?fbclid=IwAR3nBvbn4UJDjXaSXPKn9nBCu8Q2W6ayuLBsYHF1HwN1jaEc4boQ9T-qqXo National Institutes of Health (USA): "People who follow vegetarian diets can get all the nutrients they need." https://medlineplus.gov/vegetariandiet.html NHS (UK): "With good planning and an understanding of what makes up a healthy, balanced vegan diet, you can get all the nutrients your body needs." http://www.nhs.uk/Livewe…/Vegetarianhealth/…/Vegandiets.aspx Academy of Nutrition & Dietetics (USA): "It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian, including vegan, diets are healthful, nutritionally adequate and may provide health benefits for the prevention and treatment of certain diseases. These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood and for athletes." http://www.eatrightpro.org/…/position-pape…/vegetarian-diets Dietitians of Canada: "A healthy vegan diet has many health benefits including lower rates of obesity, heart disease, high blood pressure, high blood cholesterol, type 2 diabetes and certain types of cancer." http://www.dietitians.ca/…/Eating-Guidelines-for-Vegans.aspx The Association of UK Dietitians: "Plant-based diets are becoming more popular and if they are well-planned, can support healthy living at every age and life-stage." Sept 2017. https://www.bda.uk.com/foodfacts/plantbaseddiets.pdf… American Heart Association (USA): "Vegetarian diets can be healthful and nutritionally sound if they’re carefully planned to include essential nutrients." http://www.heart.org/…/Vegetarian-Diets_UCM_306032_Article.…# Australia Government, National Health & Medical Research Council: "Appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthy and nutritionally adequate." https://www.eatforhealth.gov.au/…/n55_australian_dietary_gu… State Government Victoria (Australia) "A well-balanced vegetarian or vegan diet can provide many health benefits, such as a reduced risk of chronic diseases" https://www.betterhealth.vic.gov.au/…/vegetarian-and-vegan-… Mayo Clinic (USA): "A well-planned vegetarian diet is a healthy way to meet your nutritional needs." http://www.mayoclinic.org/…/in…/vegetarian-diet/art-20046446 Kaiser Permanente (USA): "Healthy eating may be best achieved with a plant-based diet, which we define as a regimen that encourages whole, plant-based foods and discourages meats, dairy products, and eggs as well as all refined and processed foods." http://www.thepermanentejournal.org/…/s…/5117-nutrition.html

Harvard T Chan School of Public Health, The Healthy Eating Plate:

"Healthy protein". Τι θα πει αυτό; "Fish, chicken, beans, and nuts are all healthy, versatile protein sources—they can be mixed into salads, and pair well with vegetables on a plate. Limit red meat, and avoid processed meats such as bacon and sausage."

https://www.hsph.harvard.edu/nutritio…/healthy-eating-plate/ Harvard T Chan School of Public Health, What should I eat? Calcium and milk: "Calcium is important. But milk isn’t the only, or even best, source." https://www.hsph.harvard.edu/…/what-shoul…/calcium-and-milk/ American Institute for Cancer Research (USA), Recommendations for cancer prevention: "Eat more of a variety of vegetables, fruits, whole grains and legumes such as beans. Limit consumption of red meats (such as beef, pork and lamb) and avoid processed meats." http://www.aicr.org/…/recommendations-for-cancer…/index.html American Institute for Cancer Research (USA) on plant based-diets and The China Study: "This kind of radical diet change, done carefully and well, will certainly improve overall health." http://www.aicr.org/about/advocacy/the-china-study.html… USDA (United States Department of Agriculture), που ΔΕΝ είναι φορέας που ασχολείται με την υγεία, αλλά προσπαθεί να προωθήσει τα συμφέροντα των κλάδων, αφιερώνει ένα παράρτημα στην υγιεινή φυτοφαγική διατροφή: "Appendix 5. USDA Food Patterns: Healthy Vegetarian Eating Pattern: ..This Pattern can be vegan if all dairy choices are comprised of fortified soy beverages (soymilk) or other plant-based dairy substitutes... ". https://health.gov/dietaryguidelin…/…/guidelines/appendix-5/

116 views0 comments